Friday, October 12, 2012

Masa untuk anak.

Ok aku kerja kerajaan. Masuk pukul 8.30 balik 5.30.
Hari2 aku pulun buat kerja sampai siap sambil2 buat mcm2 lagi yakni instagram, twitter, fb, kehkeh.
Gile ke ape nak ngadap segala jenis kerja ni tanpa iklan2 tu semua. Boleh menopos aku tau...Dah la bos aku cerewet...Aaaaaaa sumpah stress..

So setiap hari aku akan make sure dekat pukul 4 tu aku dah siapkan kerja. Kalau tak sempat siap aku dahulukan mana yang nak kena submit dulu la. Then yang sisa2 tu simpan dalam email briefcase, bukak kat rumah bila Imani dah tido. Tapi most of the time aku tunggu punya tunggu punya tunggu Imani tak mau tido gak sampai la 2 pagi. Nanges.

Anak aku ni nak perhatian. Yela sempat main ngan mama pon bermula pukul 6.30 ke atas. So bila ada dengan aku dia selalu buat perangai, macam2 peel. Laki aku plak tugas dia adalah, pagi2 hantar anak. Sebab Imani bangun lewat. So aku memang tak sampai hati kejutkan dia lagipon dia tidur lewat kan. Kalau dia tidur awal sikit dia bangun la 9am..tapi tu pon aku dah takde kat rumah.

Edy kerja sendiri. Kerja dia flexible tapi dia buat macam2 sebab nak jaga periuk nasi, nak secure pendapatan untuk beberapa bulan selagi ada projek. Projek pulak bukanla boleh terus dapat payment. Kena siap dulu laa baru dapat. So waktu tidur dia pun tak menentu. Malam pun jumpe programmer, jumpe client, macam2 la. Pernah balik bila dah subuh. Selalu balik dah pukul 2,3 pagi. Kadang aku nak jumpe laki sendiri borak2 pun memang tak dapat la masa yang banyak sangat. Imani lagi lah, seboleh2 kalau we all sama2 ada dua2 kat rumah, dia akan buat perangai sangat2. Sebab dia suke bila mama and papa ada kat rumah at the same time. Dia macam faham laaa situation tu.

Kadang aku geram sangat bila dia buat hal, tapi istighfar banyak2 sebab dia nak masa dengan kitorang sebenanye. So kalau weekend kitorang tak selalu sangat keluar jalan2. Banyak habiskan masa kat rumah main dengan dia. Sebab kalau keluar jalan2 Imani akan tido je dalam kereta. Haha.

Kesimpulannya Imani ni malam sebelum tido masa dia dengan aku. Pagi bangun tido kejap dengan papa. Lepas balik dari babysitter tengok nasib la papa ada kat rumah ke tak. Kalau ada, dia nak basuh poo2, nak mandi semua dengan papa.

Kitorang bukanlah mengejar duniawi dan kebendaan sehingga tak ada masa untuk anak. Tapi nak buat macam mana. Kalau tak kerja dan tak komited dengan kerja, nak makan pasir ke?? Entahla aku tak tau macam mana nak buat supaya masa dapat dimaksimumkan dengan anak. Sebab tu la aku gigih tau setiap hari lunch hour aku pergi jumpe Imani kat babysitter. Biar la aku kurus kering tak sempat makan pon. Janji aku curi sikit masa untuk anak. As for Edy plak, dia akan layan ape kehendak Imani kat rumah kalau Imani buat hal. Bab tahap kesabaran dengan anak, Edy punya tahap kesabaran lagi tinggi dari aku. Aku cepat stress sebab aku tak tahan penat(baru merasa kurus kering kot so mcm banyaknyee hilang tenaga). lepas tu aku akan menyesal sebab marahkan anak yang sedang cuba dapatkan perhatian dari aku je sebenarnya. So now aku dah boleh tahan sabar dah sikit.

Aku ni jenis macam ni. Biar aku marah anak aku. Aku marah tak pe. Edy marah, or orang lain marah, aku akan marah n naik angin ngan orang tu balik. Or aku sentap. Keh keh. Entah ape punye perangai. So aku sorang jela bleh marah anak kaedahnyeee...Tapi now aku dah tak marah2 dah la..kesian sangat Imani kalau aku jerit2 gi marah dia. Aku selalunye marah kalau aku tak sihat or over stress dengan rumah bersepah tak hingat, pinggan mangkuk tak sempat basuh and susun, lauk tak sempat nak siang, tak sempat iron baju, tak sempat kemas pakaian anak. Memang aku stress la bila laki aku plak takde kat rumah which means aku kena buat sendiri jee semua benda tu pastu Imani plak tak boleh berenggang dengan aku. Paham tak paham taaaaaaaak kenapa aku stress?

So, papa Imani. Mama nak bagitau ni, mama memang betul2 tak ready for second baby. Kita besarkan je dulu Imani ni bagi dia boleh berfikir, boleh tolong tengokkan adik. Nanti dah sampai masa mama bagitau.
NAK BUAT IUCD PLEASE............APPROVE LAAAAAAAAAAAA.........PLEASE....Doctor Mazita I need your help..


No comments: