Friday, February 17, 2012

Tabahlah akak..

Pagi ni aku beli nasik dekat tepi jalan kat rumah. Dulu beli kat area tu jugak tapi dengan akak lain. Akak dulu lawa,putih,kecik molek and yg penting dia jual nasi belauk. Aku kan org Kelantan so mmg cari nasi belauk la..Dia tau aku mmg cari nasi belauk so kalau dia ada buat dia akan simpan la kat aku.Last jumpa dia masa minggu2 akhir aku sarat. Akak tu pon preggy gak..tapi dia tak tau aku preggy n aku pon tak tau dia pregnant, sampailah masing2 perut dah terjojol pastu masing2 ehhhhhhhh pregnant ke??? Gitulah..

Lepas tu dah lama akak tu tak meniaga. Aku ingatkan sebab ada anak kecik so macam susah la kan nak berniaga semua. Sampailah pagi ni aku tanya akak jual nasik tempat aku beli tu, akak depan tu tak meniaga sebab susah ada anak kecik ke kak? Dia cakap oooooooooo dia dah balik kampung dah kat Kelantan. Suami dia dah meninggal. Aku pon terkejut la sebab akak tu muda je lagi, aku rasa muda 2-3 tahun je dari aku, suami dia pun muda, meninggal mesti sebab eksiden ni, kata aku di dalam hati. Eh poyo lak.

Rupa-rupanya diorang kemalangan masa on the way nak datang KL lepas akak tu habis berpantang kat kampung. Dan yang paling sedih, anak yang baru lahir sepatutnya sekarang baya2 Imani tu pun meninggal jugak bersama-sama suami dia. Diorang kena rempuh kat one side, menyedihkan sebab side yang kena tu side suami, akak tu dan anak baru lahir tu. Bayi baru lahir tu dan suami dia meninggal, otak diorang terburai keluar. Tak terbayang lah aku, sedihnye kan bayi baru je 2-3 bulan kan. Bayangkan kalau jadi kat kita? Nauzubillah..Anak sulung dia yang dalam umur 2 tahun macam tu side lagi satu, selamat bersama2 mak mentua dia ke ape lebih kuranglah. Dan yang menyedihkan adalah..........akak tu sekarang dah buta sebelah mata dia. Sedih laaa sebab aku teringat akak tu dulu cantik juga la. Putih2 gitu. Akak tu koma 2 bulan lepas eksiden. Cuba korang bayangkan, koma 2 bulan, bangun2 je dapat tau anak baru lahir dan suami dah meninggal dengan tragis dan amat pilu sekali bila dapat tahu mata sendiri dah buta sebelah.

Besarnya dugaan hidup akak ni. Setiap orang Allah beri dugaan berbeza-beza. Aku rasa akak tu bukanlah orang senang sangat, kalau dia orang senang takkan la masa dia sarat mengandung pun dia sibuk2 nak jual nasik lagi kan pagi2. Suami dia plak kerja Jusco Equine ni rasanya. Sedihnya.

Aku harap akak penjual nasik yang baik ni akan tabah mengharungi hari2 dia yang mendatang. Kalau tak kuat iman dah boleh meroyan la dugaan macam ni. Kak, sebagai pelanggan akak, saya doakan akak tabah tempuhi hidup yang dah jauh berbeza ni ye...Semoga anak akak yang sulung tu nanti besar jadi anak yang berguna dan boleh jaga akak sampai akhir hayat akak...


Sedihnye aku hari ni.............walaupun tak kenal dia sangat tapi dia selalu je simpan nasik kat aku dulu :"(
selama ni aku ingat dia tak berniaga sebab anak kecik, susah nak handle, rupa-rupanya sesuatu yang tragis dah berlaku kat dia...Aku rasa sangat bersyukur dengan apa yang ada sekarang. Ya Allah, kau jauhkanlah musibah sebegini melanda keluarga kami dan rakan2....Amin...

Teringat2 aku muka akak tu...macam mana la wajah dia sekarang tanpa mata yang berfungsi dah...:(

5 comments:

dd dudu said...

sedihnyee :(

uuuuuuuu

bby 2-3 bulan eksiden, sakitnyee diaa :(

uuuuu

bini edy said...

Dd baby tu otak terburai dan meninggal la..sedihhhhh......

ja_on_seven said...

nauzubillah

Ezzan Yusop said...

jarang ezan sedih sgt bila baca entry uols...tp ni betul2 sedihhhh....


ahuk ahuk :'((

rosealley said...

sob sob