Monday, July 4, 2011

Suri rumah

Huh ingatkan senang ye jadi suri rumah. Penat.
Uolss jangan sekali-kali cakap senang dan tak penat jadi suri rumah,ok..
Lagi-lagi ada anak kecik.
Ni sekarang aku full duk rumah, lusa dah masuk keja. Laaagi penat kot.

Now dah la Imani style tido lewat. Kalau dah tido awal pon, katakan 11 malam, pukul 12.30 konfem bangun balik. Pastu nak orang layan dia borak2, main2 benda gerak2, tegur2 dia. Kalau tak, asyik memanggil2 je..panggil cara dia la. Biasa bangun 12.30, pukul 2,3,4 baru tido balik. Yang ni memang dah tido nyenyak la.
Kalau bangun pun dia menyusu pastu lena balik. Sekarang ni aku tido style main belasah je, kadang2 numpang comforter Imani(dia suke tido atas comforter yang dilipat2 instead of tilam dia, lagi comfort kot, dah nama pon comforter kan..), most of the time aku tido sambil duduk..sob sob jangan la osterophorosis muda2 kan..sebabnye die manja sangat. yang pukul 2 hingga 4 pagi tu susah sket nak bagi lena, so bagi laaa menetekss kan sampai aku yang tertido dulu sambil duduk, pastu die tido..Kalau letak kat tilam, bangun balik..tapi nak buat mcm mane kan dh anak aku sendiri. Tabahkanlah hati.
Dah dekat 2 minggu kot aku tido merapu-rapu merata2 gitu, kiranya tak tido betul2 baring atas bantal kat position aku yg sepatutnya. pastu bangun2 dah sakit2 badan. Dah la x cukup rehat kan. Ni tengah duk rumah, nanti dah keja mcm mana ye?

Nanti dah keja, katakan dia tido pukul 3, pukul 6 aku dah kena bangun. Pung pang pung pang siapkan dia ke taska(dah jumpe taska yg aku rasa ok kot sebab 5 baby, 2 babysitter, ada insurans,tiap baby 1 babycot, and thanks to yaya wife pijoe yg introduce), pastu 7+ aku gerak hantar dia sebab aku nak masuk keja pukul 8. Kat opis konfem banyak gile keja aku sebab dah cuti 3 bulan kan..berlambak dah tu nak tunggu setel. By hook or by crook aku nak balik pukul 5 fetch dia dari taska. Balik taska nak basuh baju aku laki bini, sidai, baju Imani, iron baju keja esok, kemas2 baju anak utk taska, ngepam susu bekal utk anak ke sekolah, vacum karpet(anak aku ni alergik habuk tahap maksimum), main2 dan tidokan baby, pastu dah la kena tido pukul 3 kan tiap2 hari, pastu kul 6 nak kena bangun. Wah uols, 3 jam je ke aku boleh tido hari2. kalau mcm ni boleh patah riuk ujung taun ni kan..

banyak komplen eh aku? orang lain pon keja dan ada anak kecik gak kan? hohoh respek nye kat korang..harap2 Imani punya pe'el nak tido lewat ni cukup2 la smpai dia masuk 3 bulan 11 Julai ni jelah. Tolong mama ye, Imani, dah lama mama tak cukup rest, hari2 mama sakit2 urat, macam mama dah tua je rasanya.

Dengan papanya dia manja jugak, biasa kalau nak agah2, borak2 tu die lebih dengan papa dia, tapi kalau nak tido memang cari aku jugak. Anak mama, nanti kat taska jangan la nangis2 ye nak tido, petang mama ambik la pastu nak manja-manja sampai subuh pun takpe..Now pon aku masih risau pasal menyusu. Dia dah boleh minum susu dari botol tapi takde la pada tahap yg membanggakan. Tapi semalam berjaya bagi 4oz, kire kejayaan la tu bagi dia kan. Dah beratus-ratus kot aku habis utk botol susu, untuk teats je. Dah tu ade teats tu nak sesuai ngan botol brand die jek. Tak kuasa kan...Last2 die minum bila aku guna teats pigeon, lembut gak teats tu dengan teats NUK yang jenis latex, kale kuning, yang puting dia tu agak tersembul macam nipple ibu.. Gitu ke yang Imani nak..penat mama testing2 segala jenis, tau..Now die tengah tido, aku tunggu sterilize botol2 die, nak buat stok esok nak try anta taska. Hopefully anak mama ok ye, mama risau okey, selalu nangis2..Sob sob aku emo gile sekarang,ok!

Oklah uols, nak setel kain baju. nak ngepam, nak buat macam2 lagi ni. Busy uols jadi suri rumah...

2 comments:

dd dudu said...

waah jom kagum kat ciare yg superwoman leh smpat buat sume mende, siap leh tgk nora elena pastu wat apam bintik2 lg (motip bintik2?)

selepas ni, sy kagum dengan ko pulak bile ko da stat keje

wahhh susahnyeewwrrr nak bygkan bile kitewwrr nantiiiii

bini edy said...

tau xpe..tu belum lg part sebelah kiri susukan anak..sebelah kanan mengepam serentak hahahha..jangan bayangkan!!!