Tuesday, March 8, 2011

Gemsss

Hai uols..
Mak buyung gemuk menaip lagi.. Wah gemuk..benci nye word tu. Dan sangat benci cermin. Sebab boleh nampak kegemukan, kan?? Agh!! Aku dah naik 12kilo. Tapi doktor cakap, eh ok la tu puan, tu kenaikan berat yang normal utk preggers..As long as berat tu pergi ke puan, it's ok, jangan pergi banyak sangat ke baby, takut diabetic. Oh, ok! I pasrah je doktor!!..

Seluar, baju, last week boleh pakai elok2 longgar, minggu ni semua ketat. Kellezz kan?? Tension je. Nak beli baru pun, tunggu masa nak bersalin dah. Baik aku beli baju anak..34 weeks dah kan. Mak aku cakap anak sulung kadang2 keluar awal sikit. Aku dulu lahir at week 38. Aku risau gak baby excited keluar awal. Banyak lagi kerja nak setel kat ofis ni. Gigih aku hari2 balik lewat. Arini dah ada kat umah masa ni sebab tadi ade event, so balik awal je dari venue event.

Baiklah, alkisah..pada suatu malam aku request husband search keyword ni kat google 'berat bayi uri ketuban' hahaha. Sebab nak tau pertambahan berat secara itemised gitu..

Hasil google en suami adalah seperti berikut:

Tambahan Berat
------------------------
 Berat bayi : 2.5 – 3 kg
 Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 – 3 kg 3000
 Penambahan darah : 1.5 – 2 kg 2000
 Penambahan cecair badan yang lain : 1.5 – 2kg 2000
 Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg 1000
 Pembesaran uterus (rahim) : 0.75 – 1 kg 1000
 Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg 1000
 Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg 750      
----------------------------------------------------
TOTAL: 13750  gram..a.k.a 1.375kg.

wahh pembesaran payudara a.k.a payujanda(cikgu math tuisyen aku dulu suke sebut payujanda. beliau adalah cikgu yg mulut lepas, suka mencarut. cis). besarnyaa pembesaran payudara, 0.75 ke 1kilo..wah aku membayangkan sekilo ayam letak kat dada..well, memang berat, bahiya..berat berat..patutla rasa berat...aghh beratnyaaa..eh over pulak.

air ketuban aku hopefully 1kilo..sebab dah deliver nanti biar keluar semua, free2 boleh hilang 1kilo. bab teteks tadi tu mcm berharap jugak utk turun, tapi macam taaak je kan, sebab menyimpan susu. oh T_T.nak yang dulu...tetibe rindu..hahaha.

plasenta hopefully aku dpt yg maximum which is 0.75kg..almost 1kilo gak tuh..dah bersalin harap2 ilang berat nih.

wooo memang kena ada eh penyimpanan protein, lemak semua tu. maybe tu untuk pastikan ibu sentiasa bertenaga utk carry baby. or pastikan ada lapisan lemak utk melindungi suhu badan baby. Aku assume je. Belajar bio tak abis la, sampai matrik je. erm..whatever pon, pasrah jelah buat sementara waktu walaupun berat naik 12kilo T_T demi anakanda tersayang..

tapi aku pelik, aunty aku umur 34, berat before pregnant 43..masa pregnant nak deliver tu, berat dia only 47...motip? size baby dia masa keluar 2.4kg..apsal dia tak mengalami berat2 tambahan itu???konfius laaaa...


Eh, ok ah..nak siapkan kerja ofis dan kerja2 lain ni. See u alls..

No comments: